• سه شنبه ١٠ مرداد ١٤٠٢-١٢:٤٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٢٣٦
تشکری هاشمی متذکر شد؛6-166

شهرداری در خصوص جابجایی سامانه حمل و نقل معلولین توضیح دهد

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران به تصمیم شهرداری تهران در خصوص جابجایی محل سامانه حمل و نقل معلولین انتقاد کرده و خواستار ارائه توضیح قانع کننده در این باره شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل وعمران شورا در یکصد و شصت و ششمین جلسه شورای ششم در خصوص جابجایی محل سامانه معلولین متذکر شد: هفته گذشته برخی از معلولین در اعتراض به جابجایی محل سامانه معلولین، تغییر سرویس و نحوه خدمات دهی تجمعی را در مقابل ساختمان شورا و شهرداری برگزار کردند که با پیگیری‌هایی که انجام شد، دریافتیم در راستای واگذاری زمین این سامانه به استارتاپ‌ها و مجموعه‌هایی که مرتبط با مرکز هوشمندسازی شهرداری هستند، این زمین هم آزاد شده و در اختیار آن‌ها قرار گرفته است. 

وی افزود: از یک سو ما شاهد هستیم که معلولین زندگی بسیار سختی داشته و برای یک زندگی معمولی با مشکلات و سختی‌های بسیاری مواجه هستند و به این سامانه برای رفت و آمد به مراکز درمانی، آموزشی و غیره در اختیارشان قرار گرفته امید بسته بودند، در این مکان کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شد تا عمر این معلولین کمی بیشتر از حد معمولی که برای این قشر اتفاق می‌افتد، باشد، مشکلاتی از قبیل زخم بستر ناشی از نشستن روی ویلچر از جمله مواردی بود که برای آن‌ها کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود از خود معلولین که تجربه این اتفاق را داشتند به کسانی که به تازگی دچار این مشکل شدند، راهنمایی‌هایی را ارائه می‌دادند و به نوعی این سامانه پاتوق مجموعه معلولین شهر تهران بود، گرفتن این مکان از آن‌ها و قطع خدمات به معلولین باعث شده ما با پدیده‌ای مواجه شویم که نمی‌دانیم هدف آن‌ها از این کار چیست، اگر هدف واگذاری زمین‌ها به استارتاپ‌ها و مجموعه مرکز هوشمند است، می‌توان از سایر زمین‌های آزاد برای این منظور استفاده کرد. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه مگر استارت‌آپ‌های این شهر نیازمند چه میزان زمین هستند، تصریح کرد: این موضوع تبدیل به یک پروژه زمین خواری شده است و در خصوص سایر مکان‌ها از جمله بوستان گفتگو، بوستان ولایت و کارخانه سیمان نیز این بهانه مطرح می‌شود و گویا حد پایانی برای آن دیده نمی‌شود؛ ما در کجای برنامه ۴ ساله چهارم خود تا این اندازه به مسئله استارتاپ ها وزن داده‌ایم که تبدیل به مسئله درجه یک شهرداری شده است، لذا تقاضا می‌شود در وهله اول شهرداری توضیح توضیح دهد به استناد کدام قانون بالادستی و به چه میزان قرار است ظرفیت‌های شهر در اختیار یک موضوع به نام استارتاپ‌ها قرار گیرد و در کجای ماموریت شهرداری قرار دارد.

تشکری در ادامه با تاکید بر اینکه نکته شورای اسلامی شهر تهران مجمع شرکت واحد اتوبوسرانی است و هر امکانی که از شرکت واحد قرار است، جابجا شود طبق قانون باید به تصویب مجمع برسد، بیان کرد: پیش از این هم در این باره تذکر داده شده بود، شاید مجمع برای برخی صلاحیت لازم را در این خصوص ندارد، در اینجا این سوال مطرح است که ما باید برای شهرداری تعیین صلاحیت کنیم یا شهرداری برای شورا؟ این معنا ندارد در صورتی که می‌دانند این اختیار و وظیفه تنها در صلاحیت مجمع شرکت واحد یعنی شورای اسلامی است، باز هم متوسل به روش‌های دیگری شده و این مشکلات را به بار آورند.

وی گفت: نکته دیگر در این رابطه این است که در سطح شهر تهران ما شاهد آن هستیم که فعالیت‌های هوشمندسازی به طور کامل تعطیل شده و بررسی وضعیت موسسه وضعیت موسسه رایانه شهر و حتی کنترل ترافیک کاملا موید این موضوع است، در حالی که ما در درون سازمان با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم، مشخص نیست که چطور برای واگذاری این زمین تا این اندازه تلاش صورت گرفته است؟ درخواست می‌شود مدیران شهرداری به صراحت در این خصوص در شورا توضیح دهند. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در ادامه با اشاره به شعار سال نیز تاکید کرد: مصوبه‌ای در خصوص شعار سال و بیانات مقام معظم رهبری انجام شد که بر اساس آن تا شانزدهم خرداد سال جاری به شهرداری مهلت داده شد، برنامه‌های خود را در راستای شعار سال به شورا ارائه دهد که در حال حاضر دو ماه از موعد مقرر گذشته و همچنان شهرداری هیچ برنامه‌ای را ارائه نداده و ظاهرا به مصوبات شورا بی‌توجه است و اگر بخواهیم این مورد و ده‌ها مورد از مصوبات شورا را در کنار یکدیگر قرار دهیم، می‌توانیم معدل تمام این تذکرات را در یک جمله بیان کنیم و آن اینکه این تذکرات ظاهرا هیچ خاصیتی ندارد و به نظر می‌رسد شورا باید در مورد تذکراتی که هیچ خاصیتی ندارد و نیز پاسخ‌های بی‌مفهوم در مقابل آن‌ها، تصمیم جدیدی اتخاذ کند.

 

 عباسی: در سرویس دهی به معلولین رفتارها عادی نیست؛ تجدید نظر شود

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا نیز در ادامه تذکرات تشکری با اشاره به حضور خود در تجمع اخیر معلولین در این باره بیان کرد: سخنان معلولین شنیده شد و نیز جلسه‌ای در این باره با نمایندگان آن‌ها برگزار شد؛ به این ترتیب مقرر شد که این موضوع در صحن شورا مطرح شده و در آنجا به یک جمع‌بندی برسیم اما نکته‌ای وجود دارد این است که این جلسات برگزار شده و اظهاراتی رد و بدل می‌شود اما در نهایت نتیجه همان چیزی می‌شود که قبلا بوده است، پدیده‌ای که به لحاظ حرفه‌ای و اخلاقی درست نیست، رفتارها عادی نبوده و باید در خصوص آن تجدید نظری صورت بگیرد.

 

پاسخ سرپرست شرکت اتوبوسرانی تهران به تذکرات اعضا

مهدی علیزاده، سرپرست شرکت اتوبوسرانی تهران در پاسخ به تذکرات اعضا در خصوص تغییر محل سامانه معلولین توضیح داد: وظیفه شرکت اتوبوسرانی این است که خللی در خدمت رسانی ایجاد نکند، در همین راستا قراردادی مبنی بر افزوده شدن ۴۰ دستگاه ون مخصوص جانبازان منعقد شده است که طی ۱۵۰ روز آینده به ناوگان حمل و نقل جانبازان و معلولین اضافه خواهد شد و از این موضوع حمایت خواهیم کرد تا تعللی در خدمت رسانی ایجاد نشود، بنا بود مدیریت سامانه جانبازان به سامانه تاکسیرانی منتقل شود از این رو تمام تلاش ما این است که سامانه معلولین را با تمام امکانات و ظرفیت‌های آن به سازمان تاکسیرانی انتقال دهیم. 

علیزاده در ادامه واگذاری ملک این سامانه نیز توضیح داد: در خصوص ملک سامانه معلولین هم بر حسب دستور مدیریتی در راستای تقویت مرکز هوشمندسازی بنا شد ملک با انجام هماهنگی‌های لازم با سازمان املاک و و شهرداری با تمام نیروها و ظرفیت‌ها منتقل شود که در حال انجام است، در حال حاضر ۶ سامانه در نقاط مختلف شهر تهران وجود دارد که امکان تمرکز همه آن‌ها در یک جا وجود ندارد که البته به جهت تسریع در انجام حمل و نقل است که مدیریت و هدایت آن در مجموعه طرشت انجام می‌شود.

تشکری توضیحات سرپرست شرکت اتوبوسرانی در این خصوص را کافی ندانسته و اظهار کرد: تصمیماتی که در اینجا در خصوص آنها توضیح داده شد، منویات قلبی مدیران است که تا زمان اجرایی شدن نمی‌تواند قابل اعتماد باشد؛ محل‌های در نظر گرفته شده برای جابجایی این سامانه در دور افتاده‌ترین نقاط شهر قرار دارد و از سوی دیگر ابلاغ شده است که این مکان تا پایان ماه تخلیه شود و چنین نبوده است که قبل از تخلیه و جابجایی مکان مناسبی برای این سامانه برای جانبازان در نظر گرفته شده باشد، در شورا مصوب شده است که این ون‌ها خریداری و مدیریت آنها به عهده شرکت اتوبوسرانی باشد و با این اقدام نه تنها مصوبه شورای شهر نقض می‌شود بلکه حتی تغییر نیز می یابد.

وی تصریح کرد: با این اقدامات تنها یک نکته به ذهن می‌رسد اینکه ما هدفمان با این اقدام تعطیلی این سیستم است که اگر حسن نیتی در این اقدام وجود دارد شهرداری تهران زمین دیگری را برای استارتاپ‌ها در نظر بگیرد، واگذاری این سامانه به معنای پایان خدمت رسانی به این قشر از جامعه است. 

 

چمران: مطالبه معلولان پیگیری شود

چمران در ادامه در این باره تاکید کرد: این موضوع باید مورد بررسی و پیگیری بیشتری قرار گرفته و تصمیم بهتری برای آن اتخاذ شود، ما باید خود را خدمتگزار معلولین بدانیم و به این خدمت افتخار کنیم؛ قطعاً و یقیناً باید شرایط بهتری را برای آن‌ها در نظر بگیریم، لذا پیشنهاد می‌شود روی این موضوع تامل و تفکر بیشتری انجام شود و یک پاسخ منطقی برای این منظور ارائه شود اینکه چرا این اقدام انجام شده و دلیل آن چه بوده و چه جایگزینی برای آن در نظر گرفته می‌شود.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: